cogito, ergo incognito

cogito, ergo incognito | gordiusz

keresés egy weboldalon

2014. július 28. - gordiuszblog

keresés az Interneten

Egész nap csak keresünk. Szabad perceket, pénzt, távirányítót, társat, elkeveredett Puzzle-darabkát.
Egy weboldalon, hírportálon rátalálni bizonyos információra, például: nyitva tartás, kapcsolat, e-mail cím vagy szövegfoszlány, nem követeli meg a teljes képernyőnyi tartalmon időigényes átolvasását. Ugyan úgy kereshetünk, mint egy szöveges dokumentumban.
Az Interneten történő keresés mindennapi gyakorlat.

CtrlF.jpg

Ctrl [controll - kontroll] és F, mint found vagy firtat

A billentyűzet legalsó sorának két végén található 1-1 „Ctrl” feliratú billentyűzet. Az egyiket, bármelyiket, az „F”-betűvel egyszerre lenyomva - a billentyűkombináció hatása, hogy adott programban egy keresőablak nyílik meg, melybe beírhatjuk azt a kulcsszót, melyet meg kívánunk találni és a szöveges részben a keresőablak nyilaival lépkedve érjük el a találatokat.
Bármilyen szöveges tartalmú program ablakában elérhető a funkció, legyen az sima szöveg egy Jegyzettömbben, szerkesztett szöveg egy irodai Szövegszerkesztőben, táblázat tartalma vagy internetes oldal.

A kereséshez használt Ctrl+F egy a gyakori billentyűkombinációk közül, melyek megkönnyíthetik munkánkat. További funkciók például a szövegszerkesztés területén:

- Ctrl+A: mindent kijelöl
- Ctrl+X: kivágás
- Ctrl+C: másol
- Ctrl+V: beilleszt
- Ctrl+S: ment
- Ctrl+P: nyomtat

[Linux esetében, ha valamit kijelöltünk, az már a Vágólapon is van és az egér középső gombjának megnyomásával be tudjuk illeszteni a szövegrészt, így spórolva meg két lépést a Windows-hoz képest]

A számítógépeken, távoli szervereken - a felhőkben tárolt és folyamatosan létrehozott tartalmak ijesztő mennyisége hívta életre az un. Big Data iparágat, mely adatelemzésre és információkinyerésre szakosodott.
A keresés elengedhetetlen akkora adatmennyiséggel történő munkánál, mely a mindennapi internethasználat során zajlik le millió számítógépen világszerte.
A keresés a Ctrl+F billentyűkombinációnál kezdődik, amikor is a saját örömünkre vagy a munkánkból adódóan szeretnénk megtalálni valamit egy dokumentumban, a számítógépünk egy mappájában vagy egy honlapon.
A keresés kiemelkedő állomása még az adatbázisok létrehozása, ahol adat adattal együtt, összefüggésrendszerben jeleníthető meg. Valamint az oknyomozó újságírás által használt rendkívül kreatív és összetett eszköztár [pld.: researchclinic], a weboldalakat folyamatosan monitorozó keresőrobotok, a kutatásokat támogató adatbányászat, illetve a kereskedelemben használatos több esetben problémásnak minősíthető megoldások is a keresés, az adatból összefüggő információ kinyerésének lépcsőfokai.

gedit_1.png
Google [encrypted.google.com]

A vállalat on-line szolgáltatásai közül a legsikeresebb funkció, a cég első terméke, a jól megszokott keresőablak.
Az Internet leggyakrabban használt oldalainak egyike. A cég egyebek mellett közösségi kapcsolattartással, e-mail-, on-line irodai megoldással és térképszolgáltatással foglalkozik. Kiemelkedő terméke még az okoseszközökön használt Android operációs rendszer is. Két hasznos kiegészítés, melyeket a keresőmezőbe írva alkalmazhatunk:

ext:doc véradás
bizonyos fájlformátum keresése adott témában - a kiterjesztés [doc] és a tárgy [véradás] változhat

site:voroskereszt.hu véradás
meghatározott oldalon bizonyos kulcsszó keresése

A keresőoldalon a „Keresőeszközök” gombra kattintva további lehetőségeket találhatunk, melyekkel szűkíthetjük, pontosíthatjuk a találatokat:

- időbeli korlátok, például az elmúlt 24 órában megjelent tartalom adott témában - sajtófigyelés
- keresés képre, illetve ennek fordítottja, keresés kép alapján, hasonló képre
- keresés újrafelhasználhatósági jogok szerint
- különböző nyelveken elérhető tartalmak szűrése, megjelenítése
- ..

[a Google oldalán a „Keresőeszközök” gombot például a Ctrl+F billentyűkombináció segítségével találhatjuk meg]

a termék terméke, a fogyasztó fogyasztója és a szolgáltatás szolgáltatása

Mindezen fórumokon a cég [Google] által összegyűjtött információmorzsák, keresések, tartózkodási adatok, érdeklődési kör, kapcsolati háló - nagy mennyiségű, értékes és konkrétan beárazható adat, mely kereskedelmi profittá váltható. A hálózatkutatás is hasonlóképpen működik.
A Google szolgáltatásain keresztül, az adataink megadásával személyre szabott találati listákat és célzott hirdetéseket kapunk. Nem mindenkinél jelennek meg ugyanabban a sorrendben a keresési találatok.
Így nem feltétlenül releváns a kapott információ.
Van, hogy egy kereskedő napi 1000 forintot fizet a Google-nak, hogy cégének weboldala legyen az első a találatok közül, pedig lehet, nem feltétlenül az a cég nyújtja a legmegfelelőbb szolgáltatást vagy másik városban működik. [Ezt nevezzük keresőoptimalizálásnak, AdWords kampánynak, SEO-nak vagy a közösségi hálózatok esetében SMO-nak]. Ez, a kereskedőnél, mikor a „Google-t ellenőrzi”, mindenképpen így fog látszódni [ha be van jelentkezve fiókjába], másoknál nem feltétlenül, de akad sok lehetőség arra, hogy egy erősen befolyásolt listát kapjunk adott keresésnél, így válva fogyasztóból termékké.
Az internetes kereséssel tehát egy relatív kisebb adathalmazhoz jutunk, melyben szükséges tovább kutatnunk, ha időnk engedi.
Függetlenebb és relevánsabb keresési eredményekért érdemes kipróbálni azt a módszert, hogy megszokott, Google-életünket egy szintén Google termék, Chrome internetböngészőben éljük, ott bejelentkezve Google-profilunkba, megnyitva postafiok.hu-s e-mailünket, ami a gmail.com magyar megfelelője. Viszont, kereséseinket egy másik, mondjuk Mozilla Firefox böngészőben megnyitott Google keresőben végezzük el, így elválasztva személyes profilunkat a kereséseinket befolyásoló tényezőktől.

leafpad.png

alternatívák

Mint ahogyan maga az Adatvédelem, úgy a különböző, életünkbe és böngészőnkbe beépülő szolgáltatás lecserélése is munkás, plusz időt igényel, valami újat kell megtanulni, valami kényelmesről kell lemondani.

A Google egyéb szolgáltatásaira is bőven akad versenytárs. Például az on-line iroda és Drive nevű felhő lecserélhető a Zoho vagy a lett Inbox hasonló megoldásaira. E-mailszolgáltatóból rengeteg van, csak lehet kényelmetlenebb, ha például finn nyelven kell használni egy egyébként remekül kivitelezett szolgáltatást. Az on-line adattárolásra használható un. felhőből vannak sokkal megnyugtatóbb megoldások, mint például a Bitcasa, Cloudtop, Copy, DropBox, iDrive, SpiderOak, Wuala.. [RIP Ubuntu One]

keresőmotorból is van választási lehetőség

StartPage: a kereső „Advanced” linkjére kattintva beállíthatjuk a keresés időintervallumát, a magyar nyelvet, fájltípust.., hasonlóképpen a Google megoldásához. Azonban itt titkosított csatornán, oly módon kereshetünk, hogy nem kerülnek eltárolásra személyes adatok, nem jelennek meg ebből kombinált hirdetések és a felkeresett oldalaknak sem adunk át magunkról információkat, sőt a találatokat van lehetőségünk a beépített proxy geofilteren keresztül megtekinteni

DuckDuckGo: Gabriel Weinberg egy személyes projektjeként indult 2008-ban

Bing: a Microsoft vállalatcsoport terméke, változó, lélegzetelállító nyitóképekkel

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gordiusz.blog.hu/api/trackback/id/tr866422235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása