Elgondolkodtató gyakorlatra hívta fel a „blog figyelmét” egy hallgató. Levelet kapott az egyik telekom szolgáltatótól, valamiért megrótták. Szeretett volna válaszolni, éppen ráért.. De nem lehet. Az üzenet feladójaként „ugyfelszolgalat@upc.hu” címről érkező e-mail esetében, ha a „Válasz” gombra kattintott, a címzett mezőbe a "noreply@upc.hu" került. Kételkedtem. Belenéztünk az e-mail forráskódjába:
From: <ugyfelszolgalat@upc.hu>
Reply-To: <noreply@upc.hu>
Minden nap tanulhatunk valamit. A replyto operátor nem erre való. Hogy ez most kommunikációs huszárvágás vagy marketing történetesen, esetleg az ördöngös technológia, nem tudhatom, talán a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság feladatköre.
A képeslapon szocializálódott emberek megszokták, hogy arra a postacímre kell válaszolni, ahonnan a levél érkezik. Az elektronikus kommunikáció is hasonló, ha ebbe valaki beavatkozik, az minimum furcsa.
Információbiztonság szempontból az a tanulság vonható le, hogy egy e-mail vagy egy link nem feltétlenül az, aminek a szemünkkel látjuk. Példaként említve a közkedvelt rickrolling-ot, ami egy ártatlan, kétmilliárd kattintást megélt mém vagy a webadminok életét korábban megkönnyítő RapidTables-ön is gyűjtögetett mailto operátorokat, de mások mellett a nehezen indokolható fake mail-erek is idesorolhatóak, valamint a linkeltérítés, a domain átirányításos támadás is a telekom szolgáltató forráskód manipulációjához hasonlatos technikák.
Ha elkövetnénk azt a [második] hibát, hogy mégis megpróbálunk válaszolni a szolgáltatónak; az alábbi automatikus válaszlevelet kapjuk, ha kattintunk a levélben található linkre, a kör bezárul: a levéltörzsben belengetett e-mail helyett egy a fogyasztó kommunikációját inkább megnehezítő káoszba csöppenünk - ami a telekom cég üzemeltetési oldaláról érthető, a bejövő forgalmat ezzel a módszerrel kevesebb emberrel és olcsóbban dolgozhatja fel.
Persze ha nem szabad válaszolni az elektronikus levélre, még egyszerűbb a helyzet..
„Tisztelt Levélíró!
Az noreply@upc.hu cím már nincs használatban ügyfélszolgálati ügyintézésre, ezért az erre a címre érkező leveleket nem áll módunkban elolvasni, így megkeresését sem tudjuk hivatalos és regisztrált formában feldolgozni vagy bármilyen ügyintézést megkezdeni vele kapcsolatban.
Természetesen ügyfélszolgáltunknak bármilyen kérdés, észrevétel, probléma közvetlenül is továbbítható weboldalunkon keresztül, ráadásul a téma megfelelő behatárolását – így a megoldásban leginkább illetékes osztálynak történő továbbítását – kategória választó segíti, ezzel is csökkentve a válaszadási időt.
Kérjük, keresse fel az alábbi weboldalt, ha ügyfélszolgálatunkkal szeretné felvenni a kapcsolatot:
http://www.upc.hu/email
Szíves megértését köszönjük.
UPC Magyarország kft.
Kérjük, erre az e-mailre ne válaszoljon!”