cogito, ergo incognito

cogito, ergo incognito | gordiusz

"Kérjük, erre az e-mailre ne válaszoljon!"

2016. szeptember 02. - gordiuszblog


Elgondolkodtató gyakorlatra hívta fel a „blog figyelmét” egy hallgató. Levelet kapott az egyik telekom szolgáltatótól, valamiért megrótták. Szeretett volna válaszolni, éppen ráért.. De nem lehet. Az üzenet feladójaként „ugyfelszolgalat@upc.hu” címről érkező e-mail esetében, ha a „Válasz” gombra kattintott, a címzett mezőbe a "noreply@upc.hu" került. Kételkedtem. Belenéztünk az e-mail forráskódjába:

From: <ugyfelszolgalat@upc.hu>
Reply-To: <noreply@upc.hu>

 

Minden nap tanulhatunk valamit. A replyto operátor nem erre való. Hogy ez most kommunikációs huszárvágás vagy marketing történetesen, esetleg az ördöngös technológia, nem tudhatom, talán a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság feladatköre.

A képeslapon szocializálódott emberek megszokták, hogy arra a postacímre kell válaszolni, ahonnan a levél érkezik. Az elektronikus kommunikáció is hasonló, ha ebbe valaki beavatkozik, az minimum furcsa.

eges.jpg

Információbiztonság szempontból az a tanulság vonható le, hogy egy e-mail vagy egy link nem feltétlenül az, aminek a szemünkkel látjuk. Példaként említve a közkedvelt rickrolling-ot, ami egy ártatlan, kétmilliárd kattintást megélt mém vagy a webadminok életét korábban megkönnyítő RapidTables-ön is gyűjtögetett mailto operátorokat, de mások mellett a nehezen indokolható fake mail-erek is idesorolhatóak, valamint a linkeltérítés, a domain átirányításos támadás is a telekom szolgáltató forráskód manipulációjához hasonlatos technikák.

Ha elkövetnénk azt a [második] hibát, hogy mégis megpróbálunk válaszolni a szolgáltatónak; az alábbi automatikus válaszlevelet kapjuk, ha kattintunk a levélben található linkre, a kör bezárul: a levéltörzsben belengetett e-mail helyett egy a fogyasztó kommunikációját inkább megnehezítő káoszba csöppenünk - ami a telekom cég üzemeltetési oldaláról érthető, a bejövő forgalmat ezzel a módszerrel kevesebb emberrel és olcsóbban dolgozhatja fel.
Persze ha nem szabad válaszolni az elektronikus levélre, még egyszerűbb a helyzet..

„Tisztelt Levélíró!

Az noreply@upc.hu cím már nincs használatban ügyfélszolgálati ügyintézésre, ezért az erre a címre érkező leveleket nem áll módunkban elolvasni, így megkeresését sem tudjuk hivatalos és regisztrált formában feldolgozni vagy bármilyen ügyintézést megkezdeni vele kapcsolatban.

Természetesen ügyfélszolgáltunknak bármilyen kérdés, észrevétel, probléma közvetlenül is továbbítható weboldalunkon keresztül, ráadásul a téma megfelelő behatárolását – így a megoldásban leginkább illetékes osztálynak történő továbbítását – kategória választó segíti, ezzel is csökkentve a válaszadási időt.
Kérjük, keresse fel az alábbi weboldalt, ha ügyfélszolgálatunkkal szeretné felvenni a kapcsolatot:

http://www.upc.hu/email

Szíves megértését köszönjük.

UPC Magyarország kft.

Kérjük, erre az e-mailre ne válaszoljon!

A bejegyzés trackback címe:

https://gordiusz.blog.hu/api/trackback/id/tr311667104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez a név már foglalt! 2016.09.04. 13:12:55

Oszt ugyan milyen káoszt látsz te a www.upc.hu/email címen? Nyóc általánosod megvane már? Segítek, lenyitod az egyik fület a 4 közül és az első a telefonos segítség 1221 a második pedig az emailes bejelentés, ahol kitöltöd a formot, kiválasztva a hiba\bejelntés jelleggét és kész is vagy, nem kell ehhez diploma...

Tehetséges ugandai buzi 2016.09.04. 13:24:25

Mert a címzett mezőben tán lehetetlen átírni karaktereket noreply-ról ugyfelszolgalat-ra...

halaloszto 2016.09.04. 13:43:36

@Ez a név már foglalt!: üzleti kapcsolatban az aszimmetria nem igazán egészséges. ha ők írhatnak nekem emailt, én miért nem írhatok nekik? mi lenne ha nekem is csak úgy lehetne emailt küldeni, hogy a saját weblapompon kitölt az upc egy formot captcha-val?

Vajk

gordiuszblog · http://gordiusz.blog.hu 2016.09.04. 13:56:02

@Ez a név már foglalt!:
Ha belekalkuláljuk azt, hogy keveseknek okoz érzéki örömöt szolgáltatókkal levelezni, akkor már csak némi empátiára van szükség ahhoz, hogy belássuk: sokan nem szeretnék megismerni a tehetséges UX-designer logikáját, többet kattintani, mint 1 - a válasz gombra, illetve elolvasni 2 db. szabályzatot, hogy azokkal egyetértve, beleküldjék a válaszukat az űrlapos-éterbe, hogy ne maradjon utána náluk semmi az elküldött mappában.

gordiuszblog · http://gordiusz.blog.hu 2016.09.04. 13:59:14

@Tehetséges ugandai buzi:
De igen, és továbbítással is megoldható, de eszébe jut-e ez a nagypapának, akinek nemhogy 8 általánosa van, de akadémikus?
Sajnos a levél elmegy és ha 1x vettük a fáradtságot, másodjára már nem biztos, hogy szívesen. Ha a szolgáltató olyan levelet küld, aminek a subject-je egy elrettentő iktatószám és arra válaszolunk, akkor a szolgáltatói oldal algoritmusa ügyféladattal/előzménnyel/kitöltött sablonlevéllel együtt dobhatja fel az ügyintézőnek, ez nem kvantum a 2o16-os évekből, ez a múlt technológiája. Vagy egy 2o éves HTML mailto operátorral bekerül a tárgy a kódba és hasonlóan egyszerű meghivatkozni.

gordiuszblog · http://gordiusz.blog.hu 2016.09.04. 14:11:57

@halaloszto:
Az üzleti asszimmetria szvsz. azt jelenti, hogy ha én kulturáltan és időben válaszolok egy szolgáltatói megkeresésre, előásva akár egy befizetési bizonylatot, akkor kapjak érte pénzt, mert ez egy szolgáltatás. Ha az ügyintéző kap fizetést a levelezgetésért, akkor az ügyfél is kapjon, hogy elgondolkodik a telekom szolgáltató dimenzióin.

halaloszto 2016.09.04. 14:35:52

@gordiuszblog: ezt is jelenthetné. de én megelégednék azzal, ha a kommunikációt nem korlátoznák egyoldalúan.

de az élet más területén, pl törvénybe iktatnám hogy ha egy boltban tilos a fényképezés, akkor a bolt sem rögzíthet képet.

Vajk

Tehetséges ugandai buzi 2016.09.04. 14:42:08

@gordiuszblog: Erre csak azt tudom mondani, amit a KRESZ oktatóm mondott 1997-ben: sose vezess megszokásból, mindig figyelj!

Én mindig megnézem ímélküldéskor a címzett/feladó mezőt. Semmi nem zárja ki, hogy más is odafigyeljen.

Amúgy félreértés ne essék, én veled vagyok ebben a kérdésben, a te pártodon állok, rohadjon meg az ilyen szolgáltató, aki így trükközik egy mail operátorral. Csak én úgy fogom fel, hogy én még a trükkös szolgáltatónál is trükkösebb vagyok, túljárok az eszén, ha veszem a fáradtságot. Te meg azt mondod, hogy a trükköt ugyan észrevenni észrevetted te is, de miért vagy rákényszerítve a viszonttrükközésre? Ezek már filozófiai kérdések, amikor a problémát már felismertük, csak a lehetséges megoldásokon töprengünk.

Tehetséges ugandai buzi 2016.09.04. 15:13:55

Amúgy volt már olyan, hogy megrendeltem valami szolgáltatást és az ügyintéző kérte az e-mail címet. Nekem vagy nem volt kedvem megadni, vagy nem lehetett bepipálni, hogy reklámanyagot nem kérek, szóval valamiért nem akartam megmondani. Értelme sem volt, mert a konkrét üzleti kommunikáció garantáltan nem e-mail útján zajlott, hanem rendes, tértivevényes postai levelezéssel. Ha pedig kurva fontos lett volna elérniük, arra a célra le volt adva a mobilszámom, mint kijelölt kontaktszemély. Szóval nem akartam megmondani. A szegény ügyintézőlány meg ott omlott össze, hogy ez kötelezően kitöltendő mező, nem hagyhatja üresen, mert akkor nem tud továbblépni. Kérdeztem tőle, hogy akkor mi lenne, ha egy nyolcvanéves vénember jönne ide ügyet intézni, akinek nemhogy e-mail címe, de még számítógépe se lenne? Aztán mindtam neki, hogy klimpírozzon be abba a mezőbe csukott szemmel egy tetszőleges karakterhalmazt, amiben van egy @.

De amúgy a témaindító írás adott egy ötletet, csinálok magamnak egy dev0-ra irányított e-mail címet. Én legalább leszek annyira ügyfélbarát, hogy nem noreply lesz a címben, hanem valami semleges név. Ha majd nem vágyok levelezni valakivel, azt adom meg.

@halaloszto: Rokonszenves gondolataid vannak. Egyszer koccanhatnánk egy sörre, megdumálni az élet, a világmindenség, meg minden nagy kérdéseit.

gordiuszblog · http://gordiusz.blog.hu 2016.09.04. 15:29:54

@Tehetséges ugandai buzi:
Valahol itt már elsült, hogy van olyan szolgáltató, akinél csak akkor lehet saját beszerelést kérni [elhozom és beszerelem], ha marketing célra felhasználhatják az adatokat. Eldobható e-mailek:
- sute.jp
- harakirimail.com
- lortemail.dk és így tovább, ha nem várható elmélyült e-mailes kommunikáció..

Ez a név már foglalt! 2016.09.04. 17:21:37

Nos, más szolgáltatóval ha emailben kell kommunikálnom azt rühellem, mert nem tudhatom, hogy
1, valóban megkapták, mert még élő az email cím
2, ha megkapta valaki, akkor azt elolvasta
3, miután elolvasta feladta a jegykezelő rendszerükbe, megfelőlen iktatta

Ellenben ha a upc-nek jelenettem eddig be bármit ezen a FAÉK (captcha sincs, szóval ebből is látszik, hogy csak fröcsögtök) egyszerű formon keresztül, akkor azonnal jött a válaszlevél (nyilván automatikusan), hogy a bejelentés megkapták és 48 órán belül válaszolnak. És nem kellett 48 órát várjak soha, de ez már nem ide tartozik.

Szóval ez a rinya amit itt műveltek nem érthető számomra, third world problemek közül is az egyik legdurvább ez.

Márk_Márk 2016.09.04. 19:42:09

A mai napi tanulásra ajánlom neked azt, hogy a mindennap szót időhatározóként egybe kell írni.

Márk_Márk 2016.09.04. 19:47:47

@gordiuszblog:
Nincs olyan szó, hogy asszimmetria.

gordiuszblog · http://gordiusz.blog.hu 2016.09.04. 21:52:41

@Márk_Márk:
Szerintem olyan sincs, hogy ördöngös, ezeket a frusztrációkat a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézetével kell megbeszélni.

gordiuszblog · http://gordiusz.blog.hu 2016.09.04. 22:01:40

@Ez a név már foglalt!:
A poszt nagy része nem ezt a problémát feszegeti, de talán az egyetlen szubjektív megállapítás is egy fontos részlet. Szépség, kinek mi a szép, rend, káosz.. A szépség keresése kitermeli a divatot, a design-t és az olyan furcsaságokat is, mint a stylist. A design a weben, informatikában a felhasználói felület tervezés és a felhasználói élmény fokozása [UI&UX], mint furcsaság. Hol legyen a piros gomb? Igen ez vagy tetszik vagy nem, szubjektív. De abban az esetben, ha már a szolgáltatásmegrendelésnél is „3. hónaptól x forint” típusú, rejtett/default átverések várnak, a 48 órás levélnek sem tudok őszintén örülni, mert az minek jön, az e-mailcím helyetti űrlap-mennyországnak sem, de biztos vagyok abban, hogy van olyan..:
„jelenettem eddig be bármit ezen” - aki sokat használja, megszokja és már tetszik.

Untermensch4 2016.11.13. 10:24:28

@Márk_Márk: Ha nem lenne olyan szó hogy "asszimetria" akkor nem tudnánk értelmezni a jelentését, vagy legalábbis nem könnyen és egyértelműen.
Ha ragaszkodsz az előíró nyelvészeti megközelítéshez, kérlek gondolkozz el a dolog jogi hátterén.
Nincs olyan jogszabály ami kötelezővé teszi a "helyesírási szabályzat" alkalmazását, illetve olyan ami tiltaná az ettől eltérő beszéd- vagy írásmódot. A (szerinted) "rosszul" nyelvhasználók elleni tevékenység ismeretterjesztésből könnyen átcsaphat önbíráskodásba. Mármint jogilag te követsz el önbíráskodást ha zaklats vkit mert neked nem tetszik a "helyesírása". Ez pedig akár évekkel is büntetendő. A rossz helyesírás és (önmagában) a nemesi előnevek használata meg semmivel.
Üdvözlettel: Vitéz Untermensch4
süti beállítások módosítása